Koučink je na rozdíl od jiných metod jednoznačně zaměřen na budoucnost, na řešení, nikoli na analýzu příčin určitého problému.
Článek v sekci: Byznys koučinkJaké metody, jak často, kam mě má posunout
O koučinku a rozdílech s jinými metodami
Koučink je sám o sobě metoda v podstatě založená na podněcování a vedení klienta formou otázek k jeho aktivizaci. Může se lišit ve struktuře, různí kouči v průběhu let přicházejí s lehce odlišnými koncepty. Mezi tyto koncepty patří dva modely.
Např. model GROW stanovuje 4 fáze koučovacího procesu, ve kterých jsou využívány specifické formy otázek: G – Goalsetting – cíle, a to krátkodobé i dlouhodobé; R – Reality – prověření reality, skutečný stav věcí; O – Options – možnosti, alternativní strategie nebo postup činnosti; W – Will – jaká je vůle to udělat, co, kdy a kde.
Nebo model SCARF – od statusu po férovost. Jde o akronym tvořený počátečními písmeny anglických slov označujících základní sociální potřeby, jejichž naplnění je pro nás nezbytné: Status, Certainty (jistota), Autonomy (autonomie), Relatedness (vztahovost) a Fairness (férovost). Tento model odkazuje spíše k postojům kouče než k procesu.
Koučink je na rozdíl od jiných metod jednoznačně zaměřen na budoucnost, na řešení, nikoli na analýzu příčin určitého problému. Koučovaný s koučem nehledají důvody, proč něco nejde, ale hledají adekvátní způsob uskutečnění změny. Ovšem, s přihlédnutím k současným možnostem. Kouč se díky rozhovoru zorientuje v situaci koučovaného a následně se stává jeho průvodcem. Důležitý je zážitek uvolnění, aha efektu a koncentrace energie klienta.
Rozdíl je zřejmý zejména v porovnání s jinými metodami rozvoje. Mentoring je například přímým předávání konkrétních znalostí a dovedností zkušeným expertem na určitou oblast tomu, kdo ještě expertem není. Výhodou je, že ukazováním, předváděním toho, jak se něco dělá, lze předat i jinak těžko sdělitelné dovednosti. Terapie je zase obvykle zaměřena na hledání příčin našich opakujících se osobních selhání. Konzultace je dodávkou konkrétního řešení expertem na určitou oblast, například zajištění IT bezpečnosti pro firmu .Od life koučinku se byznys koučink liší tématy, zaměřením na byznysové výzvy a dilemata podnikatelů a manažerů.
Témata majitelů firem a manažerů
Klientem byznys koučinku je nejčastěji majitel firmy nebo vrcholový manažer.
Typickými tématy, která řešíme, je zavádění změn ve firmě, posílení schopností managementu, generační výměna a nástupnictví, týmová spolupráce a řešení konfliktů, strategické směřování a vize.
Jak se klienti dostanou k byznys koučinku
Klienti mají určitou představu, kterou získali od svých známých nebo kolegů, vyhledávají si informace na internetu. Pokud chtějí službu vyzkoušet, zažít, orientují se především podle doporučení nebo podle webových prezentací koučů z firem poskytujících koučink. V některých případech přichází manažer nadnárodní korporace na základě pokynu managementu mateřské společnosti. Manažerský rozvoj je součástí jeho dlouhodobého vzdělávacího programu.
Frekvence sezení
Obvyklá sekvence schůzek je zhruba 14 dnů až měsíc. Zpočátku to může být třeba jednou týdně, aby co nejdříve došlo k posunu a následně se frekvence sníží, protože se změní funkce schůzek z transformační na udržovací – aby klient zůstal na vlně.
Délka jednotlivých setkání je obvykle hodina až hodina půl. To je čas, za který lze dojít k výsledku – plánu konkrétního kroku, akce.
Klientům se osvědčuje nákup balíčků časové dotace a její postupné využívání podle potřeby. Nejčastěji si klienti kupují 5 nebo 10 hodin a společně s koučem plánují jednotlivé schůzky podle toho, jak jim to vyhovuje. Zkušenost ukazuje, že 5 hodin je minimální časová dotace pro spolupráci, za kterou lze dosáhnout žádoucího výsledku. Často také dochází k opakovanému nákupu balíčků v souvislosti s potřebou řešit další témata.
Témata a cíle byznys koučinku
Prostřednictvím byznys koučinku, který kombinuje koučink osobního rozvoje a profesní či manažerský koučink, lze dosáhnout razantních změn a významných výsledků ve vlastním podnikání i v osobním životě. Byznys kouč vede klienta nebo i jeho tým k dosažení stanoveného cíle, kterým může být: změna postojů a zvýšení motivace, objevení tvůrčího potenciálu, zvýšení výkonnosti a nadhledu, znovuobnovení energie a radosti z práce a odstranění vnitřních bariér. A současně také viditelné úspěchy na poli byznysu: zvýšení výkonnosti, expanze na nové trhy, produktové inovace atd.
Jaké situace jsme řešili s klienty
Změna manažerského stylu. Podnikatel, který trpěl nízkou odezvou svých zaměstnanců. Více méně plnili zadané úkoly, ale v zásadě jen mechanicky a vzájemně nespolupracovali efektivně s myšlenkou na společný cíl. Některá rozhodnutí svého šéfa nechápali, a proto nebyli ochotni se jimi řídit. Díky spolupráci s koučem aplikoval nový styl řízení. Méně direktivní a více založený na vysvětlování své strategie a navázání rovnocenné (partnerské) komunikace se svými lidmi. Ti na to zareagovali pozitivně, a akceptovali i ne příliš pohodlná řešení. Povedlo se zlepšit atmosféru v týmu, který nyní více táhne za jeden provaz.
Zvládnutí generační výměny. Podnikatel převzal firmu po svém otci, který ji vybudoval a měl v ní obrovskou autoritu. Přišel se svou vlastní vizí, jak by se firma měla rozvíjet, ale všichni jej s otcem srovnávali a nedařilo se tuto vizi prosadit. Kouč se stal jehoprůvodcempo celou dobu této významné změny a oporou pro něj i jeho nebližší spolupracovníky. Podařilo realizovat ve firmě důležité změny, získat postupně důvěru dlouhodobých zaměstnanců a znovu v nich vzbudit zápal pro věc. Podnikatel se ve své roli v průběhu let etabloval a lidé oceňují jeho schopnost komunikovat novou vizi.
Je koučink dobrý jako prevence nebo stačí využít až ve chvíli, kdy cítím problém?
Prevence bývá obvykle podstatně levnější než léčba. To platí ve zdravotnictví, risk managementu i osobním rozvoji. Pokud přichází klient v situaci, která vyžaduje okamžitý zásah, často nezbývá, než mu doporučit nákup hotového řešení ve formě expertní konzultace nebo aby vyhledal pomoc terapeuta.
Příklad z praxe, kdy preventivní koučink pomohl zabránit větším problémům v budoucnosti
Výkonný ředitel dostal od vlastníka firmy po mnoha letech spolupráce doporučení, aby využil služeb kouče. Jestliže firma požaduje po svých zaměstnancích neustálé vzdělávání v oboru, měl by jít ředitel přece příkladem. Firmě se v zásadě daří, přesto díky otevřenému a respektujícímu přístupu kouče postupně vyplynuly na povrh obavy ředitele, že si přestává rozumět s novou nastupující generací pracovníků a má pocit, že se jim odcizuje. Nedokáže je získat pro nové úkoly a projekty neběží tak, jak by mohly. Společně s koučem zapracovali na budování vztahů a zlepšení komunikace v úzkém řídícím týmu a následně i na větším zapojení všech zaměstnanců do řešení strategických úkolů. To upevnilo pozici ředitele a pomohlo mu to obnovit radost ze spolupráce s mladšími kolegy.
Vyzkoušejte, do čeho jdete!
Chcete změnu, ale nejste si jistí, jestli je byznys koučink ta správná cesta? Ozvěte se nám a domluvte si zkušební hodinu zdarma.
Další článek v příloze MF dnes 9.8.2024. Odkaz