Virál není o penězích, ale o nápadu

Vypadá to na první pohled velmi lákavě - s malou investicí připravíte nějaký pěkný virální kousek a sami vaši zákazníci jej budou distribuovat. Ušetříte spousty peněz za média a byznys se bude pěkně točit. Jenže tak snadné to s virální kampaní vážně není.

Článek v sekci: Expanze

Částečně funkční, i když rozhodně ne optimální marketingovou pravdou je to, že větší budget znamená i lepší kampaň. Guerillový marketing a konkrétně virální akce jsou skvělým příkladem toho, kdy peníze neznamenají téměř nic, zatímco skvělý nápad a rozhodnost je klíčem k úspěchu.

Představte si, že byste měli téměř neomezený rozpočet a vaším úkolem by bylo zpracovat skvělé virální video. Že je to téměř ideální stav? Nenechte se mýlit! Například Samsung je v podobné pozici a zde vidíte, jak nevyrovnaný může být výsledek.

První kousek je video ze začátku letošního roku a hlavní roli v něm hrají SSD (flashové) disky. Je určené rozhodně pro zkušení „ajťáky“ a tak 1,2 milionu shlédnutí, které vygenerovalo na YouTube, není vůbec špatný výsledek:

Další z nich bylo letos na jaře velmi úspěšné video o tom, jak můžou ovce propagovat LED televizní technologii:

Ačkoliv můžeme mít oprávněné pochyby o tom, že si ovce noční běhání po svazích ve Walesu užívaly, faktem však zůstává, že Samsungu tohle video přineslo jen na YouTube více než 9 milionů shlédnutí a to se v marketingu opravdu počítá.

Za pár týdnů přišel další virální kousek od stejné firmy:

I přes mnohem jasnější komerční rukopis (zmínění produktu a jeho hlavní vlastnosti) a zřejmou „virální mechaniku“ (viz například vysvětlení celého triku zde) má tohle video na YouTube i přes masivní seeding viru mezi cílovou skupinu mnohem nižší sledovanost.

Další video Samsungu si už nehrálo na nějakou rafinovanost, cílem bylo jen šokovat. A výsledek? Velmi slabé.

A ještě jeden kousek s jasným zadáním: Udělejte nějaký super virál na náš nový foťák. Samozřejmě Samsung a bohužel výsledek opět velmi špatný:

Abychom si to shrnuli a odnesli si nějaké poučení: Na guerillové aktivity, virální marketing nevyjímaje, musí být především skvělé nápady a odvaha firmy to zkusit. Guerillový marketing nefunguje „z donucení“. Nelze jej většinou vylepšit zvýšením budgetu, které je alespoň částečně funkční v klasických ATL akcích. A také platí, že čím jste větší a čím větší požadujete zásah, tím těžší a dražší bývá dobrou virální akci zvládnout.

Myslete na to, až pustíte své první reklamní video na YouTube!