Kde brát inspiraci v marketingu

Pracovat a tvořit bez inspirace neuměli ani ti největší malířští mistři. Tak proč byste se měli o to pokoušet vy? Kde hledat inspiraci a jak se vůbec inspirovat v marketingu je dnešní téma.

Článek v sekci: Marketing

Nové projekty a nový přístup věci si žádá i spoustu nových myšlenek. Ne vždy jich jsme ale schopni vysypat z kapsy kabátu plnou hrst. A pokud zrovna myšlenky v zásobě máme, stojí zato si předběžně zhodnotit jejich životaschopnost. K oběma věcem slouží nejen v marketingu inspirace.

Hledání inspirací, sbírání nápadů a nalézání vzorů ale není jen tak. Jako vždy je nutné mít na paměti několik klíčových parametrů, jak tyhle věci nejlépe zužitkovat, aby místo hledání cest nešlo jen o lelkování a kochání se. Zde je několik hlavních parametrů, které se při inspiraci musí brát v potaz:

1) Inspirace musí být dostatečně vysoká

Často se stává, že klienti přemýšlejí třeba o novém webu a jako inspiraci si vezmou způsob, jakým se na internetu prezentuje jejich konkurence. Ne nějaká špičková firma v oboru, evropský lídr, hlavní inovátor, ale prostě jen nejbližší konkurence. Leckdy tak, která jim pije nejvíc krev.

Jenže pokud se chceme inspirovat a pokud chceme konkurenci překonat, musíme mířit výš. Ostatně i umělci, velcí mistři malířského plátna se nesnažili inspirovat vzájemně, ale hledali inspiraci u mnohem dokonalejších a bohatších zdrojů – v přírodě, v jejich víře, v kráse lidského těla.

Zapomeňte tedy na to, abyste se hladově rozhlíželi po konkurenčním webu a přemýšleli, co z něj opsat a jak to zakomponovat do své prezentace. Místo toho se podívejte jak komunikuje a jak dělá marketing světový lídr ve vašem oboru. Jaké techniky a způsoby sdělování podstatných věcí používají největší firmy na světě.

Protože jen tehdy, když bude vaše inspirace dost vysoko, máte šanci vaši konkurenci překonat.

2) Inspirace se neopisuje, s inspirací se pracuje

Druhý zádrhel nastává v obvyklých přáních “chceme to tak, jako to mají oni”. Jenže pokud někdo cokoliv (a nemusí to být jen marketing) dělá opravdu dobře a promyšleně, aby stálo zato se tím inspirovat, tak on sám při vývoji přemýšlel. Bral v potaz své konkrétní požadavky, svůj vlastní stav, své ambice a cíle.

Totéž však musíte pro úspěch v marketingu udělat i vy. Vycházet z toho, co je pro vás konkrétně důležité, kam chcete mířit, které zákazníky chcete získat, co prodávat, kterým z kanálů, jež máte k dispozici. Musíte také pečlivě řešit vaše vlastní zdroje, zda vytýčených cílů vůbec máte šanci dosáhnout.

Když tedy najdete vhodnou inspiraci, snažte se z ní vytáhnout konkrétní řešení, přístupy a detaily, jež jsou pro vás aplikovatelné. Nebojte se je ještě trošku ohnout, pokud vám ani tak nebudou perfektně sedět. Vždy se inspirujte ve více zdrojích. Nikoliv jen v jednom, protože pak tendence k opisování nezadržitelně narůstá.

Vždycky myslete na to, že pracujete na vlastním marketingu, nikoliv že jste klonem někoho úspěšnějšího.

3) Analyzujte a syntetizujte, abstrahujte a hledejte podstatu

Při práci s inspirací je nejcennější pochopit vnitřní zákonitosti a cesty, které vedly k obdivovanému výsledku. Je mi jasné, že toto už je trochu vyšší dívčí, ale stojí to zato. Pokud totiž něco je opravdu dobré – a můžete si být jisti tím, že ty nejlepší světové firmy to mají opravdu dobré – je za tím spousta přemýšlení, logiky a smyslu.

Když vidíte cizí kvalitní marketingový materiál nebo web, můžete na něm nalézt spoustu zákonitostí, které do něj marketingoví mágové a obchodní experti vtělili. Celá řada věcí má určitý smysl, má vnitřní zákonitosti a pravidla. Je dobré vědět, že v kvalitním marketingu není téměř nic náhoda.

Pořadí výrobků na stránce či v katalogu? Dost pravděpodobně odpovídá očekávaným prodejům jednotlivých skupin. Nebo taky jejich ziskovosti. A nebo je obrazem ambic, které firma v každé ze skupin má.

Styl ikonek či písma? Nejspíš reprezentuje určité subtilnější hodnoty značky – třeba hravost, inovativnost či naopak serióznost, tradici.
Pořadí odstavců v argumentaci vlastností? Téměř jistě pořadí hierarchie od těch nejdůležitějších a nejuniverzálnějších k méně důležitým a specifickým.

Nebojte se nechat inspirovat, ale přemýšlejte u toho vlastní hlavou

A nebo zkuste přemýšlet hlavou toho, od něhož se inspirujete. Protože právě chytrý nápad s dobrou inspirací a skvělým provedením má největší naději na úspěch. Tak směle do inspirace, ale radši především od těch nejlepších.