Kouzlo křepčícího Korejce

Když někdo dokáže dosáhnout 1 miliardu shlédnutí svého videa na YouTube, musí za tím být nejen příslovečné stěstí, ale také hodně profesionality a velká dávka marketingu. Co vše nechybělo Gangnam Stylu, aby se mohl stát nejsledovanějším online videem všech dob?

Článek v sekci: Management a strategie

449px-Psy_from_acrofan

Šílená korejská muzika? 

PSY dokázal na hudební trh především dostat solidní produkt. Gangnam Style je moderní diskotéková pecka, která je dost mainstreamová na to, aby byla přijatelná pro posluchače po celém světě. Gangam Style je tedy i přes svou korejštinu naprosto globálním produktem, podobně jako jím ve své době byla tvorba skupiny Abba nebo dnes výrobky korejských koncernů jako je Samsung, LG, Kia nebo Hyundai.

Globální, ale přesto jiná

Vedle univerzálnosti je druhým silným atributem i jedinečnost, onen důležitý “diferenciátor”, tedy schopnost odlišení, která z vašeho produktu udělal právě ten jedinečný. V Gangnam Stylu je to samozřejmě korejština, ale především samozřejmě proslulý “tanec” (tady jsou uvozovky už opravdu nutnost) připomínající jízdu na koni. PSY balancuje přesně na hraně mezi úletem a dobrou zábavou. Gangnam Style si pustíte jednou, protože je to velká švanda, ale taky podruhé nebo potřetí, protože má chytlavou melodii a sympatický rytmus.

Práce a zas práce

PSY v několika rozhovorech popisuje, jak sice neměl od počátku ambici vytvořit globální megahit, ale rozhodně chtěl přijít s něčím novým. Proto strávil dost času přemýšlením a zkoušením těch trochu směšných, ale dost zábavných pohybů, které už propůjčily Gangnam Stylu kultovní status. Jenže aktuálních 1,2 miliardy zdaleka nestojí jen na šíleném tanci. Mimochodem posledních 200 milionů zvládl Gangnam Style za 3 týdny – pro srovnání si můžeme vzít třeba druhého Justine Biebera – “Baby”, který čekal na 800 milionů shlédnutí bezmála 3 roky!

Nesmíme však zapomínat na to, že od samého počátku PSY svůj Gangnam Style nesmírně pracovitě podporuje. Připravil a zveřejnil Making Of… svého videoklipu, natočil alternativní verzi se zpěvačkou Hyunou, jezdí po celém světě a účastní se televizních i radioshow v mnoha zemích. Zkrátka intenzivně pracuje na tom, aby byl megahvězdou a aby se o něm po celém světě nepřemýšlelo jako o “šíleném chlápkovi kdesi z Asie”, ale o srandovním Korejci, který byl zrovna před týdnem v oblíbené talkshow.

Marketingová lekce od “Kima”

Je až fascinující, s jakou urputností tenhle obtloustlý hudebník svou práci zvládá. A také s jakou grácií a bezprostředností nemá problém vystupovat jeden týden v Americe a další třeba v Austrálii, aby podpořil svůj byznys. Vzhledem k modelu, jímž se vyplácejí provize za reklamy u YouTube videí si můžeme být jistí, že jde o byznys obrovský.

Ať se vám PSY – Gangnam Style líbí nebo ne, snadno si z něj můžeme odnést důležité nápady pro každodenní marketingovou praxi: Pracuje na svém atraktivním produktu pro masy s dostatkem jedinečnosti a věnujte dost píle tomu, aby se vaši klienti o něm dozvěděli. Tak můžete dosáhnout nejen miliardy shlédnutí na YouTube, ale i solidního úspěchu v byznysu. Hodně štěstí!

Foto: Wikipedia / Acrofan.com