2013: Třetí marketingové předsevzetí

Měřte úspěšnost svého marketingu na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem, spíše než vlastním nebo cizím očekáváním.

Článek v sekci: Marketing

K vymýšlení novoročních předsevzetí se většina z nás dostává takříkajíc za pět minut dvanáct – tedy na Silvestra. Slibujeme si že budeme to či ono dělat lépe, že budeme důslednější a lepší. Nestačí si ale jen něco slíbit, je také potřeba vědět, jak toho chceme dosáhnout. Předsevzetí by zkrátka a dobře mělo být konkrétní – mít jasný nejen cíl, ale i cestu.

V Provocadu jsme proto připravili trojici předsevzetí, která vám pomohou v roce 2013 dělat marketing lépe. Postupně vám je představíme v průběhu tohoto týdne. Zda si vyberete jen jedno nebo všechna necháme na Vás – my jsme připraveni Vám s jejich plánováním i plněním kdykoliv pomoci.

 

Předsevzetí třetí: měřte a vyhodnocujte úspěch. Správně.

Budu měřit úspěch na základě strategie, provedení a výsledků proti reálným příležitostem.

Thinkstock_mereni

Každý, kdo někdy pracoval v nadnárodní korporaci nebo větší tuzemské firmě, zná pekelnou mantru přelomu fiskálního roku: „pro příští rok jsme si stanovili ještě ambicióznější cíle“. Problém je v tom, že „si stanovili“ znamená ve skutečnosti „vám stanovili“, přestože vás (zaměstnance či dokonce členy středního či vyššího vedení) nikdo k onomu stanovování cílů nepřizval a ani se nezeptal na váš názor.

Takové plánování je s realitou propojeno v lepším případě přes předpovědi analytických firem jako jsou například ve světě IT IDC či Gartner – pak je plán stanoven jako X procent nad jejich předpověď růstu daného tržního segmentu. V horším případě se zrodilo jako hausnumero v hlavě někoho z vrcholného vedení – například: „Příští rok zvýšíme obrat o padesát procent a zároveň zlepšíme ziskovost.“ Je pravda, že řada společností nehodnotí v případě cílů a plánů stanovených vedením pouze to zda se je podaří plnit, ale i to jak přesně byly předpovězeny – nicméně zejména v posledních letech je právě ona přesnost velmi problematická.

Ale i v případě kdy v nadnárodní firmě či velké společnosti nepracujete se může stát, že vaše očekávání a plány jsou jiné než realita – ať už pesimističtější či optimističtější. V každém případě byste měli výsledky vašich marketingových aktivit měřit a srovnávat nejen s plánem ale i s reálnou situací na trhu. Je možné že děláte vše v zásadě správně, ale situace se mění tak dramaticky, že to není nic platné a cíle neplníte, nebo naopak cíle sice plníte či překonáváte, ale ve skutečnosti byste mohli být ještě lepší a uvolňujete tak prostor pro růst konkurence. A tady se dostáváme zpět k prvnímu předsevzetí – součástí priorit a plánů by měla být i rezerva pro neplánované změny a novinky. Změna se může týkat i revize plánů a očekávání – není žádná ostuda, když v odvětví které je výrazněji postiženo krizí udržíte čísla z minulého roku.

Ať již bojujete s krizí vašeho odvětví, nebo čelíte řadě změn, v Provocadu jsme připraveni vám s marketingovou strategií či komunikací pomoci, ozvěte se nám.

Inspirujte se také naším prvním a druhým tipem na novoroční marketingové předsevzetí.