Ač se to může běžnému spotřebiteli zdát podivné a přestože to řada marketingových manažerů neuplatňuje, nejdůležitější otázkou, kterou si v marketingu musíte klást je „Proč?“.
Článek v sekci: Management a strategieJakákoliv marketingová aktivita by měla mít odpověď na to, proč ji firma činí. Cesta, kdy se marketing dělá metodou „tak třeba“ nebo dokonce „nevím“, je jednoznačně cestou do marketingového pekla a do firemního propadliště.
Když píšu jakákoliv, myslím tím skutečně cokoliv, co děláte, do nejmenších podrobností. U strategického marketingu má „Proč?“ podobu skutečně esenciální otázky – celý strategický marketing je o tom, že si firma samotná ujasní, proč vlastně produkuje, pro koho a zda ten, komu je produkt nebo služba určena, si je tak nějak hodlá vůbec pořídit. Když ale postupujeme níže, směrem k realizaci marketingových plánů, stále můžete najít desítky a desítky „Proč?“ a musíte na ně znát odpovídající „Protože“.
Musíte vědět, proč jste se rozhodli inzerovat na internetu a ne v tisku, musíte vědět, proč jste zvolili konkrétní formát a proč zrovna takový mediaplán. U samotného vizuálu musíte mít jasnou odpověď na to, proč zrovna tohle heslo, tenhle slogan, proč call-to-action odkazuje na vaše webové stránky a ne na prodejnu. Je úplně legitimní, když se kohokoliv v tvůrčím marketingovém procesu zeptáte na to, proč zrovna konkrétní komponenta vypadá takhle a zda je ji schopen obhájit.
Právě odpovědi „Protože“ velmi často odhalují slabé stránky a často pomohou najít slabá místa marketingové strategie, a tím vám samozřejmě ušetří peníze. Mám-li být upřímný dost často odpovědí „Protože“ nebude nějaká konkrétní hodnota, nějaký index nebo odkaz na příslušnou kapitolu z Kotlera nebo Ogilvyho. Mnohdy to bude osobní zkušenost s předchozí implementací kampaně, třeba odkaz na konkurenční aktivity, leckdy názor někoho, koho považujete za autoritu.
Dost často se vám povede i s přispěním takových mělkých „Protože“ realizovat dobrou kampaň. Ale vždycky byste měli věnovat dostatek času post-mortem analýze a zkusit si tyhle pomocné „Protože“ nějak vysvětlit. Vyzkoušet si udělat testovací vizuály a v malé focus groupě otestovat jejich funkčnost a reakce, pečlivě se podívat na to, jak konkurence marketuje a zjistit si o její kampani co nejvíc, a také se pobavit se zmíněnou autoritou, proč k danému hodnocení došla a jaké by z něj vyvodila všeobecný postoj.
A proč vlastně tohle píšu? Protože „Proč?“ není nikde tak důležité, jako v marketingu!