Největší chyba marketingového specialisty

Jaká je nejčastější chyba, které se dopouštějí lidé na všech fázích marketingové struktury? Než začnete přemýšlet o přestřelení budgetu, marketingových aktivitách „jen tak“ bez jasného důvodu nebo dokonce skončíte u zbytečného sexu v reklamě, zadržte!

Článek v sekci: Expanze

Tou je totiž osobní pohled na věc.

Jste překvapeni? Vždyť přece člověk musí mít nějaký názor na to, co dělá! Bohužel v marketingu většinou neděláte aktivity zaměřené na sebe, ale na vašeho zákazníka. A tím nejste vždy zrovna vy.

Vzpomínám si na jeden rozhovor nad vizuálem poměrně pěkného inzerátu s jedním partnerem, kterého jsem se ptal, proč obsahuje zrovna ty konkrétní slogany. Odpověděl, „že se mu líbí“. Musel jsem se ho zeptat, zda si myslí, že na základě nich si zákazník v konkrétní situaci bude chtít pořídit jejich konkrétní produkt. Připustil, že si tím není jistý, ale že tam musel něco dát. Ptal jsem se znova, jestli vážně doufá, že to bude fungovat na jeho zákazníka stejně dobře, jako na něj samotného.

Ani byste nevěřili, jak je tahle chyba častá – každý z nás se někdy dostane do situace, kdy posuzuje věci, určené pro typově odlišnou cílovou skupinu svou vlastní optikou. Zde je celý klíč k problému. Správný člověk z marketingu se musí vždy místo „Líbí se mi to?“ ptát „Líbilo by se mi to, kdybych byl náš zákazník?“ Je to skvělý paradox, protože, zejména pokud cílíte marketing na skupinu, která je od vás osobně velmi daleko (pokud bude třicetiletý marketér z města řešit kampaň zaměřenou na důchodce žijící na vesnici), může se snadno stát, že se vám vlastní kampaň osobně nebude líbit.

Jestliže máte možnost testovat alespoň na malém vzorku z cílové skupiny, máte z poloviny vyhráno. Pokud ne, leží celá tíha na vaší představivosti, která může dostat pořádně zabrat!