Bouří to ve Vašem týmu? Jak z toho ven?

V sérii našich posledních workshopů „Jak dostat z týmu to nejlepší“ jsme zjišťovali, jakými fázemi jednotlivé týmy procházejí. Čtyři základní fáze podle prof. Tuckmana jsou – Formování – Bouření/Kvašení – Normování – Fungování. Většina účastníků workshopů přiznala, že jejich týmy se nacházejí na rozhraní BOUŘENÍ a NORMOVÁNÍ. Je to velmi náročné období pro každého manažera. Vyžaduje jeho …

Bouří to ve Vašem týmu? Jak z toho ven? Pokračovat ve čtení »

Článek v sekci: Lidské zdroje, Management
Konflikty a bouření týmů

V sérii našich posledních workshopů „Jak dostat z týmu to nejlepší“ jsme zjišťovali, jakými fázemi jednotlivé týmy procházejí. Čtyři základní fáze podle prof. Tuckmana jsou – Formování – Bouření/Kvašení – Normování – Fungování.

Většina účastníků workshopů přiznala, že jejich týmy se nacházejí na rozhraní BOUŘENÍ a NORMOVÁNÍ. Je to velmi náročné období pro každého manažera. Vyžaduje jeho plné nasazení a je poměrně neefektivní, protože příliš mnoho energie pracovníků se upíná směrem k problémům místo na zákazníky a spotřebitele. A to je situace, kterou žádný majitel firmy nevidí rád. Některé týmy v této fázi ustrnou i na celé roky, a to se samozřejmě projevuje i na jejich úspěšnosti.

Jak se týmy ve fázi  BOUŘENÍ projevují?

Nejčastějším společným jmenovatelem jsou konflikty. Ty vznikají na nejrůznějších úrovních – mohou být namířeny proti kolegovi, nadřízenému, klientovi, procesům, obchodním cílům atd. Nástrahou pro manažera ale je, že konflikty mohou být i nevyřčené – velmi tiché. Upozorňovat na sebe mohou pouze v kuchyňkách a kuloárech. Pokud se manažer nevěnuje svému týmu dostatečně, může zjistit, že se něco děje až ve chvíli, kdy to bouchne jako papinův hrnec.

Tým v této fázi ještě nefunguje jako skutečný tým. Lidé spolu nespolupracují. Odmítají se zapojit do změny. Hledají viníky, nepřebírají odpovědnost za svoje činy. Je to pořád ještě skupina lidí, kteří se snaží chránit si své vlastní pozice. Někdy se spojí do dvou nebo více zájmových skupin, které bojují proti sobě. Jak pak mají najít energii a zaměření na inovace, obchod, zákazníka?

Provést tým tímto náročným obdobím je velký a velmi důležitý úkol pro každého manažera. Pokud se mu to nepodaří, stane se, že se tým naučí intrikovat, hrát falešné hry a někteří jedinci se zakopou do „zákopů“, ve kterých se tváří jako nenahraditelní, ale jejich hodnota pro firmu je velmi nejasná.

Jak vyvést tým z fáze BOUŘENÍ do mnohem příjemnější fáze NORMOVÁNÍ?

Soustřeďte se na tyto kroky:

  1. Nastavte pravidla komunikace.
  2. Nastavte jasná pravidla fungování – spravedlivá pro všechny.
  3. Nastavte pravidla pro řešení konfliktů. Konflikt je příležitost ke změně.
  4. Komunikujte konzistentně váš společný cíl.
  5. Zajistěte, aby jednotlivé role v týmu byly rozděleny jasně a nepřekrývaly se.

Věřte, BOUŘENÍ nepřejde samo. Je to výzva pro opravdové lídry, ale jeho překonání přináší ovoce v podobě fungujícího samostatného týmu, který se na manažera obrací jen se zásadními rozhodnutími. A to stojí za tu námahu.

Anebo se můžete dozvědět více na našem workshopu. Představíme Vám celý koncept řízení změny a také budete moci sdílet své zkušenosti se skupinou podnikatelů, kteří se nacházejí nebo nacházeli v podobné situaci.