Jak zlevnit marketing a přitom jej stále dělat dobře

Jedna byznysová anekdota říká, že obchod ve firmě peníze vydělává, zatímco marketing je utrácí. Jak tedy dosáhnout toho, aby marketingová práce byla skutečně snadná, efektivní a utrácela jen za to, za co opravdu musí?

Článek v sekci: Marketing

Marketér to nemá ve firmě vůbec snadné. Ze všech stran se na něj valí otázky, zda je tolik peněz na jeho práci potřeba a zda by se nedalo někde ušetřit. No a také moc dobře ví, že každá koruna (dolar či euro – v čem právě účtujete) navíc se hodí a lze za ní udělat další fajn aktivity. Tento článek je tedy o tom, jak šetřit.

Plánujte, plánujte, plánujte

Už to zní jako otřepaná poučka, ale plánování je nejlepší způsob, jak šetřit. Je mi jasné, že v některých firmách to takto prostě nefunguje, ale když víte, kolik máte peněz k dispozici, je pro vás mnohem snadnější je rozmístit mezi zajímavé a funkční aktivity. Stejně tak když máte plány, můžete přemýšlet dopředu a některé věci si připravovat s dlouhodobějším horizontem. Třeba když tvoříte design manuál a víte, že budete chtít dělat grafické reklamy na web, určitě si nechte udělat rovnou šablonu na nejčastější formáty.

A netýká se to jen plánů na marketingovou práci takříkajíc strategickou. Také pro malé úkoly a se vyplatí si načrtnout několikabodový plán toho, co se má třeba v rámci přípravy účasti na veletrhu (ano, něco takové stále ještě existuje) stihnout. Vyhnete se totiž tomu, že budete muset na poslední chvíli a za velké peníze řešit polepy či hostesky, ačkoliv s dostatečným odstupem byste je získali za mnohem lepších podmínek.

Omezte tendry a změny dodavatelů na minimum…

Trochu kontroverzně může znít tato rada, ale má velmi logický základ. Když totiž změníte dodavatele nějaké marketingové služby, máte novou tiskárnu nebo nového grafika, spolupráce od samého začátku nefunguje nikdy úplně bezvadně. Vždy nějakou dobu trvá, než si nastavíte vzájemné workflow, než se sladíte v pohledu, jak chcete, aby výsledky vaší společné práce vypadaly.

Může se stát, že to bude trvat velmi dlouho, klidně i dlouhé měsíce. A vy celou tu dobu neděláte jen marketing, ale aktivně managujete svého dodavatele – vracíte mu věci s korekturami, znovu upřesňujete, dáváte si vzájemné “kick-off” schůzky, po nichž doufáte, že se věci pohnou. Nezapomeňte, že se zaběhlým dodavatelem se tohoto všeho zbavíte.

… ale přesto pravidelně tendrujte, i když jste s jejich prací spokojeni

V rozporu s předchozí radou, ale přeci jen je to pravda. Nalijme si čistého vína – dodavatelé nám postupně vlčí. Když používáte dlouhodobě jedno studio či jednu PR agenturu, tak se pozornost zákonitě otupí. Spolupráce padne do klišé a na straně dodavatele téměř vždy přichází tendence věci flákat. Ano, flákat. Zkrátka a dobře dodavatel by nikdy neměl usínat s představou, že vás jako klienta má jistého.

Proto je třeba jednou za čas, v pravidelných intervalech – třeba jednou za rok, jednou za dva roky – znovu přetendrovat dodavatele na stávající služby. Není nic špatného stávající dodavatele v tendru nějak bonifikovat, aby měli lepší pozici, než ti noví (právě s ohledem na předchozí radu). Ale je vždy dobré nechat si dát mininálně konkurenční cenové nabídky, aby byla alespoň munice k tomu, když se se stávajícím dodavatelem budeme dohadovat o cenách prací v dalším období.

Dodavatele kombinujte, dělte si je na seniornější a juniornější

Rada, která se týká zejména grafických a produkčních činností – mějte více dodavatelů a práci jim chytře rozdělujte. Pokud máte levného grafika in-house, ale nevěříte jeho schopnosti zvládnout tvorbu opravdu velkého designu inzerátu či brožury, neváhejte práci rozdělit: Od drahého art directora si nechte navrhnout šablonu a tu pak ve zdrojových souborech dodejte juniornějšímu kolegovi k používání. Získáte tak prakticky bezvadné výsledky, ovšem za mnohem lepší cenu.

Stejně tak v případě tisku mějte k dispozici portfolio studií, která jsou schopna zvládat za dobrou cenu různé typy tisku. Je paradoxní, jaké propastné rozdíly mohou být například mezi offsetem a digitálním tiskem od dvou různých tiskáren! Tak proč nemít jednu na offsetové záležitosti a druhou na malonákladový digitál? Nesnažte se si práci zjednodušit tím, že vše dáte jednomu dvornímu dodavateli a budete doufat, že místo vás najde ty nejlepší producenty.

Znovu používejte – recyklujte vše, co můžete

Obrovsky podceňovaná je recyklace – to se týká zejména obsahu. Když tvoříte do korporátní brožury skvělé schéma a dáte za jeho zpracování grafikovi pár tisícovek, zkuste přemýšlet, zda by se nedalo použít ještě k něčemu. Nemá smysl kolem něj udělat chytrý text na blogu? Nebo atraktivní příspěvek na LinkedIn? Buďte si jistí, že kvalitní obsah je téměř to nejdražší a nejkomplikovanější, co máte v ruce. Tak to využívejte jak jen to jde.

Udržujte si přehled o tom, co všechno máte vytvořené, abyste to mohli ve vhodný moment vytáhnout, nechat aktualizovat a znovu použít. Když něco strukturou a komunikací fungovalo před půl rokem, jen nějaký speciální důvod, proč by to nemělo po drobných úpravách fungovat i dnes? Mějte k dispozici repozitář všech výstupů – díky tomu je jednak budete přirozeně sjednocovat a dodržovat jednotnou komunikační linii, ale také ušetříte hodně peněz za vytváření komunikátů nových.

Závěr je víc než logický – šetřete na běžných provozních nákladech marketingu, abyste, když je to potřeba, mohli nakupovat služby od těch nejlepších dodavatelů.